Het werk gaat tenslotte op de achtergrond door, ook wanneer je op vakantie bent. Daarom is het handig om een afwezigheidsassistent in te schakelen. Maar hoe doe je dat het best? Met deze tips kan jij je Out of Office netjes inrichten.
Een Out of Office is een automatisch antwoord dat wordt verstuurd zodra er een e-mail in je inbox binnenkomt. Dit wordt ook wel een afwezigheidsmelding of auto-reply genoemd. Met zo’n bericht laat je de afzender weten dat je tijdelijk niet bereikbaar bent. De verzender ontvangt direct een bevestiging dat zijn of haar e-mail is aangekomen. Dit geeft duidelijkheid en voorkomt dat de verzender eindeloos wacht op een antwoord. Diegene weet dan meteen dat het bericht is aangekomen, maar dat het antwoord later komt.
Zorg dat je je automatische afwezigheidsmelding een paar dagen vóór je vakantie activeert. Zo kun je in alle rust je laatste taken afronden, zonder dat je nog gestoord wordt door binnenkomende e-mails.
Laat in je bericht duidelijk weten wanneer je afwezig bent en vanaf welke datum je weer bereikbaar bent. Vermijd vage formuleringen zoals “ik zal mijn e-mail regelmatig controleren”, want dat roept vragen op en kan leiden tot misverstanden. Bovendien wil je écht kunnen ontspannen zonder de druk om je mail te controleren.
Een persoonlijke toelichting maakt je bericht vriendelijker en zorgt voor meer begrip.
Informeer de afzender over wat er met hun mail gebeurt. Je kan bijvoorbeeld aangeven dat je mail wordt doorgestuurd, dat je later reageert of dat de verzender bij een collega terecht kan.
Het is dan wel een automatisch antwoord, maar het hoeft niet afstandelijk of zoals een computer geschreven te zijn. Schrijf zoals je normaal ook zou communiceren: vriendelijk, duidelijk en met een persoonlijke toon. Vermeld eventueel dat het om een automatisch antwoord gaat. Je kan op deze manier laten zien dat jij het bent, ook als je er niet bent.